Probleemdefinitie Systeemdenken

In het kader van het 4e leerarrangement van de Master Leren en Innoveren staat de Maatschappelijke Context van het Onderwijs centraal. Binnen deze context wordt ingezoomd op de Kwalificatie-, Differentiatie- en Socialisatiefuncties van het onderwijs, ook vanuit een internationale oriëntatie.

Vanuit mijn achtergrond en interesse in taal en cultuur sprak juist deze internationale oriëntatie me zeer aan. Als ik deze koppel aan de socialisatiefunctie van het onderwijs dan is de link snel gelegd naar hoe bij het instituut waar ik werk, dat opleidt voor een internationaal werkveld, wordt omgegaan met internationalisering. Het beleidsadvies dat ik ga opleveren moet dan ook een antwoord bieden op de vraag welke interventies nodig zijn om internationalisering succesvol te integreren in de systemen binnen ons instituut.

Hier (–> http://db.tt/nf2iAQzS) is de eerste opzet te vinden die het probleem inventariseert.

 

3 Comments

  1. Lijkt me een goed onderwerp, dat wordt vast wel wat!

  2. Ben ik weer…

    Ik ben ondertussen nu zelf bezig met het invullen van die stappen en bleef een beetje hangen bij stap 5 en 6. Wat ik me afvroeg: is het bij stap 5 niet de bedoeling om antwoord te geven op de vragen die je noemt? En gaat stap 6 niet al wat te ver als je alleen het vraagstuk wil beschrijven? (dus dat stap 6 eigenlijk pas bij het voorstel voor het beleid komt)

    • Hoi Jacqueline, ik ben bij deze probleemdefinitie heel dicht bij de content van het boek gebleven. Het beschreven probleem paste mooi bij 1 van de archetypen, vandaar dat ik de stappen binnen het archetype ‘lapmiddelen’ heb gevolgd. Zo gaat Stap 6. over ‘generieke interventies’ die mogelijk zijn. Wellicht was ‘probleemverkenning’ een betere kop geweest dan ‘probleemdefinitie…


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a comment